PRINCE CHARMING

Novel Dari Ratu Bulan

APA KATA HEROIN?

"Aku tak fahamlah. Nazrul tu ada masalah ingatan ke? Semalam dia elok saja berborak dengan aku dan hari ini pula dia naik angin semacam. Bila ditanya pasal semalam, dia tak ingat dan lepas tu naik angin. Lepas tu tendang tong sampah dan lepas tu aku pula yang kena kutip sampah-sampah tu masuk ke dalam tong sampah! dan mungkin lepas tu nanti, aku akan jadi gila semata-mata melayan kerenah Nazrul"

APA KATA HERO?


"kau ni pun satu, kalau aku bagi tahu penyakit tidur aku ni kat doktor pun doktor gelak sampai terkeluar anak tekak dia. Kalau pergi bomoh pula, nanti macam-macam bunga dia suruh aku cari untuk mandi bunga. Dahla aku ni buta bunga, yang aku tahu bunga tahi ayam saja"

Prince Charming 8

8

DARI jauh Nurul asyik melihat Fiq yang berada di tengah-tengah padang, berlatih bermain bola bersama-sama dengan rakan-rakan yang lain. Hari ini merupakan hari terakhir mereka berlatih memandangkan lusa mereka ada perlawanan persahabatan bersama pasukan Sekolah Haji Mansur atau Sekolah Semarak.

Semua kelihatan bersungguh-sungguh berlatih berbanding beberapa hari yang lepas. Yang tidak datang atau yang jarang datang berlatih beberapa hari lepas turut datang berlatih terutama sekali Nazrul.

Entah kenapa Rezza dan yang lain tidak beberapa kisah sangat dengan ketidakhadiran Nazrul. Bila ditanya semuanya memberi jawapan yang sama.

"Nazrul memang macam tu, dia pergi bertapa dulu dan sehari sebelum perlawanan barulah dia datang latihan. Jangan risaulah," kata Fiq.

"Kalau dia datang pun sama juga. Nanti dia bertapa kat tengah gawang juga," kata Najmi pula.

"Lebih baik jangan pedulikan dia, nanti parah masa perlawanan tu. Orang suruh tangkap bola, dia suruh bola masuk gawang," kata Farizat pula sambil menggeleng apabila teringatkan perlawanan yang dulu.

Bila ditanya pada Rezza, pasti Rezza akan menjawab begini, Anggap sajalah dia tu hero. Bukan ke hero selalu menyusahkan keadaan.

Pendek kata mereka semua memang tidak kisah dengan ketidakhadiran Nazrul. Kalau mereka tidak kisah, buat apa dia hendak memeningkan kepala memikirkan Nazrul yang tidak hadir latihan. Daripada dia fikirkan masalah Nazrul, lebih baik dia fikirkan masalahnya dengan Hayrul yang asyik termenung sehingga berapa kali kepalanya terkena bola. Macam-macam kerenah mereka semua. Semuanya hendak dijaga. Macam budak-budak lima tahun yang perlukan asuhan seseorang.

Tidak lama selepas itu, wisel ditiup oleh Cikgu Majid. Dia mengarah semuanya berkumpul di hadapannya.

Nurul hanya duduk dipohon angsana. Malas dia hendak bergerak ke sana. Nanti bermacam-macam bau yang ada. Kalah bau minyak wangi cap kapak. Keharumannya memang memikat hidung sehinggakan bulu hidung ni pun boleh layu dengan bau peluh mereka.

Dari situ dia dapat dengar pesanan terakhir Cikgu Majid sebelum perlawanan lusa. Esok, mereka semua dibenarkan merehatkan badan dan tenangkan minda. Selepas saja Cikgu Majid bercakap dengan mereka semua, cepat-cepat dia mengambil pewangi miliknya badannya dan disemburkan ke udara sebelum mereka semua menghampirinya, memandangkan beg-beg mereka berada di sekitarnya.

"Amboi, perli nampak," ujar Zaki apabila berbau sesuatu yang wangi.

"Aku risaukan pokok angsana ni hampir layu menyedut udara yang tercemar. Lagi satu, dah berapa kali aku cakap, jangan bukak baju depan aku!" ujar Nurul sambil matanya menjeling tajam ke arah Zul Hilmi yang baru hendak membuka baju.

"Buka seluar boleh tak?" tanya Ridzwan pula.

"Hah, beranilah buka kalau kau orang nak rasa cirit-birit masa perlawanan nanti."

"Kenapalah kau cari pengurus yang kejam macam ni?" tanya Ridzwan kepada Rezza dan Fiq yang menghampiri mereka setelah berbual sesuatu dengan Cikgu Majid. Belum sempat Rezza membuka mulut, Ridzwan sudah mencapai beg galasnya meminta diri untuk pulang.

"Nurul, Cikgu Majid nak jumpa," beritahu Rezza.

"Hah, pergi cepat!" gertak Najmi sedikit bergurau.

"Tahulah!"

Tanpa membuang masa Nurul segera bangun dan mengorak langkah ke arah Cikgu Majid yang sedang bercakap sesuatu dengan Nazrul. Mungkin ada perkara yang Cikgu Majid yang tidak puas hati dengan Nazrul. Mungkin pasal Nazrul tidak menghadiri latihan untuk beberapa hari ini? Tapi rasanya dia tiada mengadu pada Cikgu Majid.

"Not sure… It’s difficult to say… But I think is 50-50," kata Nazrul kepada Cikgu Majid seperti membincangkan sesuatu yang serius.

"50-50? Kenapa?"

"Okay, it’s look stupid but sometime stupid look smart. I already told them about this. Dan terpulanglah pada diri masing-masing untuk terimanya atau tidak. Kalau kita tak buat sesuatu untuk perlawanan lusa, kita akan kalah," ujar Nazrul tegas memberi pendapatnya dengan jujur.

Cikgu Majid kemudiannya mengangguk sambil berfikir.

Nurul yang berdiri antara Cikgu Majid dan Nazrul, tidak faham apa yang mereka berdua bincangkan. Akan kalah? Belum perlawanan lagi, Nazrul dah kata akan kalah. Memang betul-betul tiada semangat langsung! Mananya tidak kalah kalau orang terpenting dalam pasukan tidak munculkan diri masa latihan. Buat letih memikir saja.

"Jadi, kamu ada cadangan?"

"Esok mereka akan adakan pelawanan persahabatan dengan Sekolah Haji Harun… Ini peluang terakhir kita."

"Haji Harun? Nama pengetua lagi ke?" tanya Cikgu Majid sambil menggeleng.

Nazrul hanya tersengih.

"Okey, kalau kamu fikir kita akan kalah, fikirkan sesuatu. Nurul, saya nak kamu bantul Nazrul."

"Apa?!" tanya Nurul sedikit terkejut.

"Saya tak perlukan bantuan," balas Nazrul.

"Dan saya tak mahu bantu Nazrul. Banyak lagi kerja yang perlu saya buat. Tentang jersi, tentang bas, tentang makan minum mereka di sana, tentang surat pelepasan kelas dan tentang…"

"Surat cinta." Nazrul mencelah.

Nurul menghadiahkan serangan pandangan tajamnya. Nazrul buat bodoh saja.

"Rezza boleh bantu saya, lagipun Nurul tidak tahu pasal bola sepak. Dunianya hanyalah surat cinta," ujar Nazrul dengan selamba.

Mata Nurul masih tepat memandang Nazrul yang berlagak seperti orang tidak bersalah. Hatinya sudah membara, manakala darahnya hampir menggelegak. Tunggu gunung berapi meletup saja.

"Sebab Nurul tak tahu pasal bola sepaklah saya suruh dia pergi dengan kamu. Saya nak kamu ajar dia tentang bola sepak. Saya tak mahu seorang pengurus yang tidak tahu apa-apa tentang bola sepak," ujar Cikgu Majid tegas.

"Tapi…"

"Keputusan saya muktamat. Esok kamu berdua akan pergi sana dan fikirkan apakah strategi terbaik untuk pasukan sekolah kita," ujar Cikgu Majid lagi sebelum berlalu dari situ.

"Ah, menyesalnya aku cakap kita akan kalah," keluh Nazrul sambil melihat kelibat Cikgu Majid meninggalkan padang sekolah. Tiba-tiba Nazrul terasa udara panas di sekitarnya. Dengan perlahan dia berpaling memandang Nurul yang bagaikan singa betina yang sudah sepuluh hari tidak makan sebab sakit gigi.

"Apa?" tanya Nazrul sedikit pelik.

"Macam mana kau tahu pasal surat cinta tu?" tanya Nurul garang.

"Err…" Nazrul kelihatan kehilangan kata-kata. Dia menggaru-garu leher mencari mencari idea untuk melepaskan diri. Entah macam manalah dia boleh terlepas cakap pasal surat cinta? Patutlah sejak dari tadi Nurul asyik memandangnya macam hendak makan saja.

"Rupa-rupanya kaulah yang dajalkan aku letak surat tu dalam lokar Hayrul!"

"Err… Alamak, baru aku teringat… kucing aku belum makan lagi." Tanpa membuang masa Nazrul membuka langkah seribu untuk menyelamatkan diri daripada dibaham oleh singa kelaparan itu. "Rezza! Bawa balik beg aku!"

"Nazrul! Jangan nak lari!" Dengan seribu langkah juga Nurul yang berpakaian sukan mengejar Nazrul yang sudah jauh melarikan diri dulu.

"Kenapa tu?" tanya Najmi kehairanan apabila melihat Nazrul lintang pukang melarikan diri dan Nurul mengejarnya dari belakang. "Ada pengambaran filem Hindustan ke?"

"Tu macam pengambaran filem kungfu saja," ujar Rezza sekadar menggeleng. Nasib kaulah Nazrul. Siapa suruh bermain dengan api. Kan dah kena.

Rezza kemudiannya menghampiri Fiq yang sedang membelek telefon bimbitnya. Satu senyuman gembira singgah di bibir Fiq tidak lama selepas itu. Pantas dia berlalu bangun dan mencapai beg galasnya.

"Aku balik dulu," ujar Fiq sebelum sempat Rezza bertanyakan sesuatu.

"Ni lagi sorang…" Najmi hanya sekadar menggeleng.

"Hei, ada sesiapa nampak Hayrul tak?" tanya Rezza kepada mereka yang lain.

Masing-masing menggeleng.

"Risaulah aku tengok Hayrul sejak terima surat cinta tu. Terus macam orang sakit mental pun ada."


Nurul tercungup-cungap kepenatan setelah hampir sepuluh kali dia mengelilingi sekolah mengejar Nazrul. Laju juga Nazrul berlari walaupun dia selalu tidak menghadiri sesi latihan setiap petang. Matanya liar memandang sekeliling mencari kelibat Nazrul yang sudah hilang daripada pandangannya.

"Tak apa, esok masih ada. Taulah apa aku nak buat dengan kau," kata Nurul dengan nafas tersekat-sekat.

"Eh, Fiq…" Satu senyuman manis singgah di bibir Nurul apabila dia terpandang Fiq yang berlari anak menuju ke pintu pagar. Baru saja dia hendak memanggil Fiq, pandangannya dihalang oleh satu tubuh sasa seseorang. Pantas dia mendongak memandang.

"Ah, Hayrul… Kenapalah masa macam ni kau suka muncul?" Terus ditolak Hayrul ke tepi untuk melihat kelibat Fiq yang kelihatan tersenyum gembira.

"Aku nak surat cinta hari tu," ujar Hayrul setelah mengumpul semua tenaganya untuk memintanya daripada Nurul.

"Hah?!"

"Najmi cakap kau yang ambil surat cinta tu."

"Err… aku dah buang," jawab Nurul selamba.

"Apa?"

"Kau pekak ke? Aku dah buang." Mata Nurul masih lagi memandang Fiq. "Bukan ke kau alergi dengan surat cinta. Kalau kau dapat, gerenti kau pengsan lagi. Apalah, dengan surat cinta pun boleh pengsan."

"Aku tak pengsanlah. Cuma tertidur saja," balas Hayrul.

"Tidurlah sangat…" perli Nurul sambil menjeling tajam. Kemudian dia terpandang Fiq menghampiri seorang gadis manis yang kelihatan menunggu seseorang di hadapan pintu pagar sejak dari tadi. Tersentap hatinya melihat kemesraan mereka berdua terutama sekali mereka berdua berlalu pergi dengan berpegangan tangan.

Pelbagai persoalan muncul di fikiran Nurul. Siapakah gadis yang bersama dengan Fiq tadi? Lagak gaya bukan pelajar sekolah sebab gadis itu nampak matang daripada gaya pemakaiannya. Kakak? Sepupu? Atau… kekasih? Kalau kekasih, adakah dia langsung tiada peluang untuk memiliki hati Fiq?

"Wei, aku nak surat cinta tulah," kata Hayrul lagi.

"Kan aku dah kata aku dah buang surat tu."

"Aku tak kira aku nak jugak!"

"Macam budak-budak." Nurul berlalu pergi tanpa mempedulikan Hayrul.

"Hei, aku nak surat cinta akulah!"

"Kawan, sejak bila kau minat baca surat cinta ni?" sapa Nazrul tiba-tiba.

"Dan, sejak bila pula kau suka masuk campur hal orang lain ni?" kata Hayrul pula.

"Sejak tidur aku sering diganggu," jawab Nazrul menggeleng lemah.

0 comments:

Post a Comment



 
Blog Promosi Novel Prince Charming dari Ratu Bulan, Terbitan Fajar Pakeer. Reka Bentuk Oleh www.penulisan2u.my